Isnin, 21 April 2008

Masalah jiwa meningkat

LONDON: Semakin ramai golongan kanak-kanak di Britain menderita masalah kesihatan mental kerana terpengaruh cara hidup negatif. Amalan meminum arak, dadah, perpecahan keluarga dan tekanan untuk kelihatan bergaya serta menarik menyumbang ke arah aliran itu.

Laporan terbaru dari badan siasatan ‘The Children's Society’ mengenai tahap kanak-kanak dijangka mendedahkan bahawa lebih sejuta golongan itu mengalami gangguan dari kemurungan, kebimbangan, anoreksia kepada keganasan.

Laporan itu menggesa tindakan untuk menghalang masalah kesihatan mental menjejaskan prospek generasi muda. Ia juga menggesa ibu bapa untuk berusaha lebih mengemudi anak mereka menjauhi tindak tanduk antisosial dan kehidupan jenayah dan pengangguran. Malah, ibu bapa digalakkan untuk memuji anak mereka dengan lebih kerap berbanding berulang kali mengkritik mereka, dan pada masa sama mewujudkan sempadan yang jelas.

Dalam bahagian kelima daripada enam siri laporan, kajian yang akan diterbitkan Khamis ini akan memberi tumpuan kepada kesihatan kanak-kanak, memeriksa tindak tanduk mereka dan menghargai diri sendiri.

- Agensi