Khamis, 8 Mei 2008

Kuasa gen Ghd7

PARA pengkaji di China telah mengenalpasti sejenis gen yang memainkan peranan penting dalam menentukan potensi penuaian pada padi, demikian menurut satu kajian yang dilaporkan jurnal Nature Genetics baru-baru ini.

Produktiviti padi biasanya ditentukan oleh beberapa ciri seperti bilangan dan saiz biji, tinggi tumbuhan dan masa ia berbunga, yang bertindak berdasarkan cuaca.

Kajian berterusan sejak bertahun-tahun lalu telah membantu para saintis menemui kromosom 7 pada tumbuhan tersebut yang nampaknya memberi maklumat tentang ketiga-tiga ciri tersebut.
Gen tersebut telah dikenalpasti oleh satu kumpulan yang diketuai Qifa Zhang dari Huangzhong Agricultural University di Wuhan, dalam satu lapangan kajian.

Kumpulan tersebut telah menanam 30,000 pokok padi dalam usaha untuk menjejaki gen berkenaan. Daripada 30,000 pokok, ia telah dikurangkan sehingga 1,082 sahaja kerana bakinya mempunyai bijian yang lebih sedikit dan lebih kecil, tumbuh lebih pendek dan berbunga lebih awal. Pokok-pokok terbabit didapati kekurangan gen yang dikenali sebagai Ghd7.

Apabila Ghd7 dimasukkan ke dalam pokok-pokok padi yang 'kekurangan' bahan itu, ciri-cirinya berubah. Masa yang diambil untuk berbunga menjadi berganda dan tumbuhan itu menjadi dua pertiga lebih tinggi.

Para pengkaji kemudiannya mengkaji bagaimana Ghd7 berfungsi pada jenis-jenis padi berbeza yang berasal dari serata Asia, dari Jepun sehingga ke India.

Mereka dapati terdapat lima jenis mutasi atau versi pada gen utama itu.

Versi kurang aktif Ghd7 didapati tertanam di rantau Asia yang lebih sejuk. Mutasi ini berlaku demi menggalakkan tumbuhan itu untuk berbunga lebih cepat, sekali gus membolehkan ia ditanam di kawasan tersebut di mana ia melalui musim-musim pertumbuhan yang pendek ekoran keadaan cuaca.

Penemuan itu disifatkan mempunyai implikasi asas dalam memperbaiki hasil tanaman padi, makanan ruji di Asia dan komponen diet yang penting di seluruh dunia, kata kajian itu.

Pakar teknologi padi boleh membantu para petani dengan memasukkan gen Ghd7 dan memadankannya dengan varian tertentu, katanya.

Memperhebat penuaian padi adalah penting kerana ia dijangka akan meningkatkan populasi Bumi daripada sekitar 6.5 bilion hari ini kepada lebih daripada sembilan bilion pertengahan abad ini.

-Kosmo!