Selasa, 29 April 2008

Haruman daripada telefon


SEBUAH syarikat Jepun, NTT Communications (NTT) sedang mengendalikan satu ujian awal mengenai perkhidmatan komunikasi unik yang membolehkan telefon bimbit berfungsi lebih daripada sekadar membuat panggilan atau mengirim mesej teks.

Ujian itu dilakukan bagi membolehkan telefon bimbit mengeluarkan bau.

NTT telah mendedahkan rancangan mereka untuk menghasilkan sistem berkenaan menerusi perkhidmatan terbarunya, Komunikasi Haruman Mudah Alih (MFC).

Model prototaip dan kapsul wangian untuk sistem ini telah diperkenalkan dalam satu prebiu di Tokyo, Jepun.

Sistem tersebut adalah versi mudah alih bagi perkhidmatan yang menggabungkan muat turun kandungan audio-visual bersama dengan wangian tertentu yang dicetuskan daripada peranti tertentu.

Versi mudah alih yang baru ini akan menawarkan pengguna telefon bimbit untuk memuat turun fail atau resipi bagi sesuatu wangian tertentu bersama dengan kandungan visual dan audio.

Data haruman dipindahkan menerusi inframerah ke sebuah peranti yang telah dipenuhi dengan katrij wangian asas.

Peranti tersebut kemudiannya akan mengadun haruman tertentu yang akan dikeluarkan apabila kandungan sesuatu audio atau video dimainkan di telefon bimbit.

Senarai haruman boleh didapati untuk dimuat turun dari laman web syarikat kembar NTT iaitu NTT DoCoMo. Bau yang ada juga boleh diubahsuai dan dikongsi bersama mereka yang melanggani perkhidmatan tersebut.

Semasa ujian awal itu, NTT juga akan menguji sebuah peranti kawalan yang dinamakan Service Gateway yang mengawal operasi peranti dalam sistem MFC.

Dalam ujian awal itu, sebanyak 20 responden menerima kit MFC yang mengandungi sebuah telefon bimbit dan peranti wangian.

NTT menyasarkan untuk menggunakan informasi yang dikumpulkan untuk mengetahui keupayaan perkhidmatan ini dan sejauh mana pandangan responden terhadap kegunaan dan rekaannya.

Perkhidmatan MFC ini sebenarnya adalah berasaskan dari satu sistem yang pernah dilancarkan pada tahun 2005.

Sistem berdasarkan internet itu membolehkan haruman disebarkan dalam panggung wayang semasa bahagian-bahagian tertentu dalam filem ditayangkan.
-Kosmo!