Khamis, 8 Mei 2008

Menonton dalam kenderaan


Bagaimanakah teknologi MediaFLO memastikan aktiviti menonton televisyen dalam kenderaan satu pengalaman yang mengujakan?

TEKNOLOGI penyiaran siaran televisyen dalam kenderaan boleh dikatakan suatu perkara yang baru, namun ia mudah menarik perhatian kerana ia sesuatu yang mengujakan. Ia mungkin menjadi pencetus kepada tontonan televisyen yang menyeronokkan di dalam kereta. Anda tidak akan ketinggalan rancangan televisyen kegemaran anda walaupun ketika berada dalam perjalanan ke tempat kerja, kompleks membeli-belah, rumah saudara mara atau ke mana sahaja.

Tambah menarik, jika penyiarannya tidak mudah terganggu walaupun ketika anda melalui kawasan lebuh raya atau kawasan berbukit kerana penerimaan isyarat penyiarannya adalah secara mudah alih.

Baru-baru ini, pembangun dan pelopor teknologi tanpa wayar dan solusi canggih, Qualcomm Incorporated telah melaksanakan demonstrasi siaran berasaskan satu teknologi yang dinamakan teknologi MediaFLO, yang dipancarkan ke udara ke sebuah sistem hiburan dalam kenderaan. Siaran sulung itu dipaparkan di pameran Persatuan Penyiar Bersekutu (NAB) yang diadakan di Las Vegas, Nevada, Amerika Syarikat (AS).

Demonstrasi TV mudah alih inovatif ini membuktikan fleksibiliti landasan MediaFLO serta kaedah penyiarannya yang menarik dan unik yang boleh digunakan dalam apa jua senario.

Demonstrasi dalam kenderaan ini melibatkan sebuah kenderaan utiliti sport (SUV) yang dipasang dengan dua buah skrin televisyen di belakang alas kepala dengan resolusi BGS. Alat penerima MediaFLO yang disepadukan dalam konsol tengah belakang akan menerima siaran televisyen secara langsung menerusi landasan MediaFLO dengan resolusi QVGA. Pengawal konsol tengah pula membolehkan pengguna menggunakan panduan saluran elektronik, menukar saluran dan mencapai ciri opsyen Sistem MediaFLO.

"MediaFLO dibina khusus untuk daya pergerakan dan kepantasan, menjadikannya landasan yang sesuai untuk membina penyelesaian menjimatkan kos di dalam kenderaan yang boleh digunakan dalam skala besar di pasaran umum," kata Neville Meijers, naib presiden kanan dan pengurus besar Qualcomm MediaFLO Technologies.

MediaFLO membolehkan pengalaman kepelbagaian multimedia mudah alih yang merangkumi video berkualiti tinggi, audio, data dan perkhidmatan secara interaktif.

Oleh kerana landasan MediaFLO menggunakan rangkaian penyiaran mudah alih khusus, ia tidak memerlukan pancaran garis lurus dan inilah yang membezakannya daripada transmisi TV satelit. Kualiti video dan kekuatan isyaratnya pula tidak akan terjejas dalam kawasan metropolitan yang padat.

Tambahan lagi, landasan ini telah direkacipta untuk penerimaan isyarat mudah alih tiada bandingan dan boleh beroperasi dengan cekap dalam keadaan pemanduan biasa, di atas jalan raya mahupun lebuh raya.

MediaFLO adalah landasan penyiaran mudah alih bagi penyampaian hiburan dan maklumat berkualiti tinggi, termasuk siaran video dan audio menerusi internet, media Clipcasting, siaran data IP dan perkhidmatan interaktif.

FLO pula secara umumnya adalah teknologi antara muka udara terbuka yang mendapat pengiktirafan global, dipiawai oleh Persatuan Industri Telekomunikasi (TIA) dan disyorkan oleh ITU-R untuk penyiaran multimedia dan aplikasi data. Dicipta untuk perkhidmatan mudah alih, MediaFLO direka untuk meningkatkan kapasiti dan liputan, serta mengurangkan kos bagi penyampaian kandungan multimedia kepada alat mudah alih.

Lebih banyak maklumat mengenai MediaFLO boleh didapati di laman web www.MediaFLO.com.


-Kosmo!