Khamis, 13 September 2007

Etika niaga Islam tidak rakus kaut keuntungan


PERNIAGAAN merupakan satu perkara yang amat penting dalam kehidupan manusia. Maka tidak hairan, al-Quran telah memberi banyak perhatian yang meliputi bidang tersebut.

Dari sisi lain pula, Nabi Muhammad s.a.w menggambarkan aktiviti perniagaan dengan misi ‘menyempurnakan akhlak’. Jika demikian, pastilah dapat ditemui etika berniaga dari perspektif al-Quran dan al- sunah. Ini dapat dilihat apabila Rasulullah s.a.w sendiri pada usia mudanya merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya.

Kita seringkali menemui istilah-istilah yang dikenali dalam dunia perniagaan seperti ‘jual beli’, ‘untung rugi’, ‘kredit’ dan sebagainya. Demikian juga dalam al-Quran mengungkapkan istilah ini seperti mana firman-Nya yang bermaksud; Siapakah yang ingin memberi ‘qardh’ (kredit) kepada Allah dengan kredit yang baik, maka Allah akan melipat- gandakan (qardh itu) untuknya, dan dia akan memperoleh ganjaran yang banyak. (Surah al-Hadid : 11).

Al-Quran sebenarnya tidak meletakkan syarat yang banyak terhadap orang yang melakukan perniagaan kecuali etika yang diajarkan al-Quran bertumpu kepada prinsip mengorbankan kepentingan peribadi demi orang lain. (lihat Surah al-Hasyr : 9).

Justeru dalam setiap perkara yang berkaitan dengan dunia perniagaan, apa yang dituntut adalah “tidak menganiayai”. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 279 yang bermaksud: Bagimu modal kamu. Kamu tidak teraniaya dan tidak pula teraniaya.

Rasulullah s.a.w juga memberi sebahagian petunjuk bagi mendukung terciptanya etika dalam perniagaan tersebut, iaitu pertama adalah kejujuran. Dalam konteks ini Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Tidak dibenarkan seseorang Muslim menjual satu jualan yang mempunyai aib kecuali dia menjelaskan aibnya. (Riwayat al-Quzwaini).

Dalam sabda Rasulullah yang lain: Siapa yang menipu kami bukan dari golongan kami. (Riwayat Muslim, Tarmizi dan Abu Daud.)

Selain itu Rasulullah s.a.w juga pernah menasihati seorang ahli perniagaan wanita dengan sabdanya yang bermaksud: Wahai ummu qilat, jika engkau ingin membeli sesuatu, tawarlah dengan harga yang engkau inginkan, diberikan atau tidak. Dan apabila engkau ingin menjual, tawarkanlah dengan harga yang engkau inginkan, diterima atau ditolak. (Riwayat Quzwaimi)

Islam tidak pernah menentukan sebarang had atau sekatan tertentu dalam mengambil keuntungan. Menurut Syaikh Qardhawi tidak ada sebarang nas dalam al-Quran atau hadis yang menyatakan keadaan tersebut, malah diserahkannya kepada dhamir (jiwa) dan pertimbangan umat Islam sendiri.

Bagaimanapun, Islam telah menggariskan panduannya yang jelas dalam perhubungan muamalat umatnya .

Antara panduan tersebut yang perlu diambil kira oleh setiap orang Islam ialah batasan akhlak, ajaran agama, juga adab sopan, atau uruf (etika) masyarakat serta undang-undang pemerintah. Sekiranya terdapat urusan yang dilakukan di luar batasan akhlak dan bertentangan dengan ajaran agama atau bercanggah dengan etika masyarakat atau menyalahi undang-undang, maka tindakan atau pengurusan tersebut dikira haram dan salah.

Apa yang disebutkan Allah s.w.t. suatu perniagaan itu hendaklah berjalan secara (taradhin ) persetujuan dan kerelaan bersama antara penjual dan pembeli. Dalam hal ini Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud: “Wahai mereka yang beriman janganlah kamu makan harta antara kamu secara batil melainkan melalui perniagaan yang berlaku secara rela hati di kalangan kamu.” (Surah An-Nisaa ayat 29).

Jadi sekiranya jual beli tersebut dilakukan tanpa persetujuan atau melalui penipuan maka urusan itu perlu dibatalkan. Apatah lagi jika keuntungan yang diambil secara gelap (tadlis) yang dilarang oleh agama, sekalipun pembelian tersebut telah diluluskan.

Allah s.w.t. juga menekankan perlunya mengindahkan peraturan-peraturan yang ditetapkan dan tidak melakukan apa yang diistilahkan dengan Al-Bathil (baca surah An-Nisa ayat 29), iaitu pelanggaran terhadap ketentuan agama atau persyaratan yang disepakati.

Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, Kaum umat Islam sesuai dengan (harus menepati) syarat-syarat yang mereka sepakati, selama tidak menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal.

Perniagaan adalah satu bentuk muamalat. Oleh kerana itu dalam urusan perniagaan, kita harus melihat hubungan timbal balik agar ia berlangsung secara harmonis. Nabi juga ada menyebut agama adalah muamalah. Ini bermakna semakin baik hubungan timbal balik maka semakin baik pula kualiti keberagamaan seseorang.

Bukan sahaja dalam perkara berkaitan urusan perniagaan, malah apa-apa perkara sekalipun jika dilakukan secara berlebihan atau melampaui batas, ia amatlah dilarang oleh Alllah s.w.t. Ini ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud, Jangan sekali-kali kamu bertindak melampaui batas kerana Allah tidak suka kepada mereka yang melampaui. (Surah Al-A’raf ayat 31).

Oleh Mohd. Shauki Abd. Majid

MOHD. SHAUKI ABD. MAJID ialah Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Utusan Malaysia 14 September 2007